onsdag 21 mars 2007

En server i garderoben

För ett tag sedan läste jag den här artikeln. Den handlar om en ung kille som lyckats hacka sig in på lite olika ställen. Det som är så intressant med det hela är dock det som framställs vara bland det värsta av hans handlingar är hans server i garderoben. När man läser artikeln får man nästan känslan att den ligger bakom allting. Herregud, han har en server i garderoben! Ramaskri!

För en server är helt livsfarligt, speciellt i garderoben... Hur många känner inte nån med en server hemma som kanske till och med förvarar den i garderoben? Jag gjorde en snabb research bland mina vänner och konstaterade att ungeför en tredjedel har en och flera av dessa har mer än en server. Det verkar med andra ord inte vara särskilt ovanligt. Visst, jag är teknolog och har massor av teknologkompisar som har tämligen bra koll på datorer, men jag känner även andra med helt annorlunda framtidsplaner som är ägare av servrar. Vad du pysslar med verkar med andra ord inte spela någon roll, det är vitt utbrett i alla kretsar. Det är dock värt att poängtera att i stort sett alla är av manligt kön, men det är en annan diskussion.

Servrar i garderober är alltså inte alls ovanligt, i alla fall inte i yngre kretsar. Vad är det då för inskränkt person på Aftonbladet som skriver om datorhändelser? Borde inte en sådan skribent ha bättre koll på hur omvärlden faktiskt ser ut? Vad datoranvändare idag använder för verktyg?

Vid en googling om ämnet snubblade jag även över en annan intressant artikel om ämnet. Bill Gates framtidsvision är att det ska bli möjligt för vanliga svenssons att ha servrar hemma. För det är ju inte möjligt nu? Kommentarerna till artikeln är klockrena!

I framtiden ska jag nog se till att själv skaffa en server, det är otroligt praktiskt (se bara på alla fördelar Bill Gates räknar upp!). Jag får dessutom se till att få upp tjejstatistiken lite. Men det lär knappst bli Windows på den...

Inga kommentarer: