söndag 18 februari 2007

Catwalkmode

När jag säger att jag gillar mode tittar folk snett på mig. Först tittar de på mina kläder med ett chockat uttryck i ansiktet. Hon gillar mode? Hon som mest går i svart? Och kängor? För att inte tala om de där konstiga typerna av extensions hon har i håret ibland? Sedan tittar de på mitt hår. Blondin, hon måste vara en blåst tjej som menar att hon gillar att följa strömmen.

Vad är mode? Många verkar tro att det är det där de häftiga tjejerna på skolan går omkring i. I alla fall var det det på högstadiet, sen hänger nog lätt den uppfattningen kvar. Vad den stora massan går runt i känns inte heller som mode, det är snarare något slags tecken på grupptryck eller gemensam smak som tycks drabba alla samtidigt. Här i Linköping, i alla fall på universitetet, går det just nu ut på stuprörsjeans nedstoppade i bruna, knähöga skinn- eller mockastövlar. Oavsett kroppsform eller intressen går alla runt i det. Ganska trist, och inte sådär jättesnyggt heller. För att kunna bära upp ett par stuprörsjeans snyggt krävs en ganska speciell kroppsform (läs mycket smal), vilket många saknar. Ska man då gå runt i det för att det är vad ens omgivning predikar? Nej.

Så vad är mode? För mig är det inspiration. Visst, man kan bli inspirerad av vad alla runt omkring en har på sig, men det blir så himla tråkigt när alla är klädda likadant. Dessutom tvivlar jag starkt på att alla verkligen har exakt samma smak.

Var hittar man inspiration? Jag gillar catwalken. Massor av designers leker loss med olika former och material. Kanske inte allid så bärbart, men något att fundera över och influeras av. Att leta efter plagg och accessoarer man tilltalas av är roligt, och det blir en egen stil. Sannolikheten att man ser ut som någon annan är ganska liten, det finns för många olika kombinationer att välja mellan.

Mode är att klä sig i det man tycker är snyggt och det man trivs i. Det ska framhäva ens identitet. När jag nämner mode syftar jag på catwalkmode, mode influerat av catwalken och designers. Om det ligger rätt i tiden? Vem bryr sig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, folk har en rätt sne uppfattning om vilka som kan och får gilla mode. Överlag har de en rätt vriden uppfattning om vad mode är - så jag måste verkligen ge tummen upp för ditt inlägg!

Sandra sa...

bjooti: Tack! Trevligt att se att det finns fler som håller med! :)