lördag 2 augusti 2008

Falsk marknadsföring?

Sitter och slösurfar och går in på en av mina favoritsidor: PhotoshopDisasters. Där har man upptäckt något ganska underhållande, men samtidigt skrämmande. JCrew (och säkerligen många fler) retuscherar sina bilder lite väl mycket. Men de har dessutom varit klantiga nog att lägga upp både original och retuschade bilder.

På sidan använder man sig av flera bilder för att visa samma plagg. Dessa visas i stort format när man drar musen över dem. Det blir med andra ord som en humoristisk animation - med extra tyg, utan extra tyg.

Titta här till exempel (växla mellan bild 1 och 2). Här (växla mellan bild 1 och 2) och här (växla mellan bild 4 och den grå ytan) finns det också bra exempel.

Är det verkligen okej att göra så här? Som många påpekat i PhotoshopDisasters-inlägget så blir det ju falsk marknadsföring. När man handlar online är bilderna av plaggen det enda man har att gå på, och är dessa för tillputsade får man en missvisande bild. Byxorna är ju till exempel mer bylsiga än på den retuschade bilden.

Hade det varit ett modemagasin som hade gjort det här misstaget hade man kunnat haft lite mer överseende. De säljer inte plagget, och vanligtvis kan man pröva det i en butik innan man köper det. Men att själva försäljaren manipulerar bilderna på det här sättet är väldigt lågt.

Sen kan man även undra om JCrew verkligen tjänar på det här. Om byxorna inte passar som man tänkt skickar man tillbaka dem. Händer det flera gånger kan det leda till att man slutar handla hos dem. Och hur tjänar JCrew på returer och färre kunder? Är det verkligen värt det för att få aningens finare bilder?

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med om att det är dåligt. Tack för upplysningen. :)