lördag 10 februari 2007

Garderober och dess problem

Garderober. Det skulle vara så enkelt att göra rätt, för hur svårt är det att lista ut vad folk vill ha?

Som student har jag prövat på två slags boenden: korridorsrum och lägenhet. Båda har varit relativt nyrenoverade och var därför ganska fräscha och välfungerande. Förutom på en punkt: garderoberna. I studentrummet hade de renoverat allt men helt sonika behållt de fyrtion år gamla vattenskadade garderoberna. I lägenheten var garderoberna ganska nya: inte vattenskadade och med tre trådbackar. Men på båda ställena fanns ett stort problem: Majoriteten av utrymmet bestod av en tom yta med en klädstång ovanför.

Varför, varför, varför planerar man garderoberna på så viss att 90 % av utrymmet upptas av tom yta med en klädstång? Visst, det kanske är vettigt i en lägenhet byggd speciellt för pensionärer som av tradition ofta hänger mycket av sina saker på galgar och även har gott om plagg som måste hänga. Men för studenter? Antalet skjortor och kavajer hos den generelle studenten uppstiger som mest till 3 (och då är det mycket!). Byxor viker man. Tröjor viker man. Underkläder vill man ha helst fler än 3 små trådbackar till (i alla fall om man är av kvinnligt kön).

Så varför dessa klädstänger?

Lösningen blir att köpa trådbackar på IKEA. Någorlunda ekonomiskt och perfekt att lägga kläderna i. Självklart är dock garderoberna inte från IKEA och passformen mellan trådbacksställ och garderob blir inte riktigt ultimat. Spillutrymme som inte går att använda, men fortfarande en bättre lösning än att hänga allt man äger på galgar.

Men varför inte göra rätt från första början? När ska de lära sig? Ge mig den ultimata garderoben nu!

5 kommentarer:

Anonym sa...

ÄNTLIGEN ngn som förstår mig!! jag fattar inte heller hur de tänker. Jag viker den största delen av mina kläder som tröjor och byxor (vilket man oftast har mest av) men ändå är det typ 2 hyllor och massor av tom yta med en stång upptill. I min nya lgh så byggde jag in nya hyllor överallt och fick precis den garderoben jag ville. Men ska man få behöva göra det.. i alla fall är jag grymt irriterad.

Sandra sa...

Härligt att man inte är ensam! Oh, det låter lyxigt att få bestämma utformningen på garderoben helt själv, jag är avundsjuk! Det jobbiga med hela grejen är ju dessutom att det inte direkt går att protestera någonstans, ämnet anses inte direkt tillräckligt viktigt...

Kerstin sa...

Så himla klockrent :)

Anonym sa...

Jag håller med! Men jag kräver istället en walking closet ;)

Sandra sa...

Walk in closet skulle vara lyxigt! Dock svårt att få plats med i min 25 kvadrat stora studentlägenhet. Men i framtiden, när jag blir rik, då ska jag ha stor garderob! Med hyllor!